Aprobat
prin Decizia nr. 5 din 19.01.2010
Presedinte Gheorghe GORINCIOI

RAPORT
Cu privire la activitatea Consiliului Coordonator al Audiovizualului
in trimestrul I'V al anului 2009

In perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2009 CCA s-a intrunit in 9 sedinte publice, in cadrul cirora s-au
abordat circa 40 de chestiuni. Ca urmare, au fost adoptate mai mjult de 30 de decizii, plasate atat pe site institutiei
autonome de reglementare a audiovizualului autohton, cat si in paginile Monitorului Oficial. Temele dezbatute au
vizat activitaea intreprinderilor audiovizuale din Republica Moldova, inclusiv:

- eliberarea autorizatiilor de retransmisie si a licentelor de emisie,

- cesiunea licentelor de emisie,

- aprobarea conceptiilor generale ale serviciilor de programe,

- aprobarea listelor de canale TV retransmise de catre distribuitorii de servicii,

- examinarea cererilor prealabile,

-retragerea licentelor de emisie,

-suspendarea actiunii autorizatiilor de retransmisie in legiturd cu semnarea

contractelor de locatiune,
-eliberarea licentei de emisie prin satelit pentru posturile de televiziune ,,Fishing & Hunting Premium
Channel” si ,, TV Publika”,
-asigurarea pluralismului de opinii in cadrul serviciilor de programe ale unor posturi TV,
-anuntarea concursului pentru suplinirea functiei de membru al Consiliului de Observatori al
IPNA Compania ,,Teleradio Moldova”,

-anuntarea concursului pentru utilizarea frecventelor radio si a canalelor TV,

-bilantul concursurilor anuntate, ultimul riminénd sa fie ficut in luna ianuarie 2010,

-modul de executare a prevederilor legislatiei, conditiilor la licentele de emisie si autorizatiilor de
retransmisie,

- monitorizarea serviciilor de programe ale posturilor radio-TV . a.

Unele institutii ale audiovizualului, pentru anumite derogari, incélcéri ale Codului, prevederilor legislatiei
din domeniu, conditiilor la licentele de emisie si autorizatiile de retransmisie, au fost sanctionate public.
Activitatea CCA in perioada gestionata se cuprinde In urmatoarele compartimente:

EXPERTIZA

SI LICENTIERE

Directia expertiza si licentiere In trimestrul IV al anului 2009 si-a adus contributia la
eliberarea a 26 licente de emisie - 13 pentru posturi de radio si 13 pentru posturi TV. Din
numarul licentelor pentru posturile de radio 8 au fost pentru urmétorul termen de activitate, 5 -
pentru posturile nou — fondate; din 13 licente TV 5 tin de urmatorul termen de activitate, 8 sunt
pentru studiourile noi.

In ultimele trei luni ale anului 2009 au mai fost eliberate si 6 autorizatii de retransmisie: 5 -
studiourilor TV prin cablu pentru urmatorul termen de activitate; 1 — pentru un studio TV prin
cablu nou fondat.

Colaboratoriit DEL au acordat peste 300 de consultatii. De ele au beneficiat atit
conducdtorii Intreprinderilor fondatoare existente, cit si ai celor noi. Punctul pe 1 la acest capitol
s-a pus pe calitatea materialelor ce urmau a fi prezentate, dat fiind cad multe dintre acestea nu
corespundeau rigorilor prevazute in legislatie, mai ales in ceea ce priveste modificarea, cesiunea
si suspendarea licentelor de emisie, aprobarea conceptiilor generale ale serviciilor de programe si
a listelor de canale TV retransmise, participarea la concursul pentru utilizarea frecventelor. in
perioada respectiva au fost operate modificéri esentiale ce tin de setul de documente prezentat in



vederea obtinerii licentei de emisie, principala fiind Conceptia generald a serviciului de
programe — un document de importanta in activitatea radiodifuzorilor.

Concomitent, au fost revizuite 58 dosare, pregétit un sir de chestiuni, ulterior examinate in
cadrul sedintelor CCA, inclusiv eliberarea licentelor de emisie, eliberarea autorizatiilor de
retransmisie, aprobarea conceptiilor generale ale serviciilor de programe, cesiunea licentelor de
emisie, retragerea licentelor, examinarea noilor oferte ale distribuitorilor de servicii, cererilor
prealabile, prelungirea de drept a licentei de emisie §. a.

In perioada de referintd au fost controlate studiourile TV prin cablu din raioanele Cahul,
Taraclia, UTA Gagauzia.

Tinem sa subliniem ca pe parcursul trimestrului IV al anului 2009 n-au lipsit nici scrisorile
radiodifuzorilor si consumatorilor de programe audiovizuale. In majoritatea cazurilor ei s-au
referit la activitatea posturilor de radio, studiourilor TV prin cablu si eter. Au fost examinate si
citeva plangeri si petitii privind respectarea legislatiei, devierile de la Cod. Ca urmare, circa 60
dintre petitionari au primit rdspunsuri competente, la tema.

De mentionat ca la 5 octombrie Consiliul a semnat un Acord-Cadru de Libera Retransmisie cu reprezentantul
postului de radio BBC, la pregatirea caruia a participat si DEL, iar la 8 decembrie un Acord-Cadru de Libera
Retransmisie a fost expediat si postului de radio Europa Libera — radiodifuzor din striaindtate care urmeaza sa-1
semneze.

Multe din toate aceste chestiuni la care ne-am referit s-au realizat in colaborare cu Ministerul Tehnologiilor
Informationale si Comunicatiilor, Centrul National pentru Frecvente Radio, I.S. ,,Radiocomunicatii”, Agentia
Nationald pentru Reglementare in Comunicatii Electronice si Tehnologia Informatiei, Agentia pentru Protectia
Concurentei, Asociatia ,,Drepturi de autor si conexe”, Ministerul Afacerilor Interne, alte institutii din republica si de
peste hotare.

MONITORIZARE

Una din principalele atributii ale Consiliului Coordonator al Audiovizualului ca organ de reglementare in
domeniul audiovizualului, in conformitatate cu prevederile art. 40 alin. (1) lit. a), b) si d) din Codul audiovizualului,
este monitorizarea corectitudinii continutului serviciilor de programe oferite de radiodifuzori In conformitate cu
normele de reglementare in domeniu, precum si supravegherea respectarii modului in care radiodifuzorii publici si
privati 1si indeplinesc obligatiile asumate in licenta de emisie, in conditiile §i cu respectarea prevederilor legale.
Monitorizarea programelor audiovizuale se realizeaza, de reguld, periodic si ori de cate ori CCA considera ca este
necesar sau este sesizat cu privire la nerespectarea de cdtre un radiodifuzor a prevederilor legale, a normelor de
reglementare In domeniu sau a obligatiilor inscrise in licenta de emisie. Acest proces este urmarit de Directia
monitorizare care isi planificd activitatea In temeiul Codului audiovizualului, Conventiei Europene cu privire la
Televiziunea Transfrontalierd, Legii cu privire la publicitate nr. 1227 din 27.06.1997, Statutului si Deciziilor
Consiliului Coordonator al Audiovizualului, altor acte normative si legislative in domeniu.

Directia monitorizare a avut ca obiectiv principal urmatoarele activitati:

1. Monitorizari generale ale serviciilor de programe radio si TV (monitorizarea continutului serviciuliilor de
programe difuzate de posturile de televiziune si radio publice si private, evaluarea respectarii grilelor de emisie si
conditiilor la licentele de emisie ale radiodifuzorilor);

2. Monitorizari tematice (monitorizarea modului de respectare a legislatiei si a reglementarilor in domeniul
audiovizualului la capitolele: respectarea conditiilor legale de difuzarea a publicitatii si teleshoppingului, asigurarea
echilibrului si pluralismului politico-social);

3. Examinarea sesizarilor si reclamatiilor ale consumatorilor de programe si radiodifuzorilor aflati sub
jurisdictia Republicii Moldova, parvanite la CCA in legatura cu continutul programelor audiovizuale;

Monitorizari generale
ale serviciilor de programe radio si TV




In perioada de referintd au fost supuse monitorizarilor generale serviciile de programe ale radiodifuzorilor,
valabilitatea licentei carora a expirat pind la sfarsitul anului 2008 — trimestrul III al anului 2009, ale caror
frecvente/canale vor fi anuntate In concurs, pentru obtinerea licentei de emisie pe o noud perioadd de activitate.
Scopul monitorizarilor generale a fost de a verifica modul de executare a prevederilor conceptelor de activitate,
conditiilor la licenta de emisie si prevederile legislatiei in vigoare. Au fost monitorizate urmatoarele posturi de radio
siTV:

“Ploaia de argint”, ,,101,3 FM”, ,Retro FM”, ,Radio Noroc”, ,Veritas”, ,Fresh FM”, ,Radio
Gagauzia”(Comrat), ,,Vocea Basarabiei”, ,,Radio Moldova”, ,,Moldova 1” etc.

Rezultatele monitorizarilor in cauza au fost incluse in nota informativa generald care va fi utilizata in cadrul
bilantului concursului pentru eliberarea licentelor de emisie pentru o noud perioada de activitate, extinderea ariei de
emisie.

Monitorizari tematice

Pentru indeplinirea obiectivelor de monitorizare, stabilite in baza atributiilor previzute de Codul
audiovizualului, Deciziilor CCA si in conformitate cu planul de activitate, Directia monitorizare a revenit, in urma
campaniei de monitorizare din ianuarie curent, la capitolul:

o Asigurarea pluralismului de opinii in cadrul serviciilor de programe TV. (art. 7al Codului
audiovizualului)

In temeiul Art. 37 (1), (3) al Codului Audiovizualului nr. 260-XVI din 27.02.2006, in perioada lunilor
septembrie—octombrie curent au fost monitorizate principalele buletine informative ale posturilor de televiziune
HNIT”, N 47, TV 77, ,Moldova 1” si ,,Pro TV”, in scopul verificarii corespunderii acestora prevederilor Art. 7 (1),
(2) si (4) lit. b), ¢) al Codului audiovizualului, conform caruia radiodifuzorii au obligatia de a acorda timp de antena
egal partidelor si formatiunilor politice, fard a favoriza pe cineva anume; de a respecta in cadrul emisiunilor
informative principiile echilibrului social-politic; pentru asigurarea echidistantei §i obiectivitatii in buletinele
informative, de a plasa fiecare stire astfel incit s nu fie deformat sensul realitatii prin tertipuri de montaj,
comentarii, mod de formulare sau titluri §i de a respecta principiul de informare din mai multe surse in cazul
subiectelor ce vizeaza situatii de conflict.

De asemenea, la CCA au parvenit un sir de sesizari, declaratii si petitii colective din partea consumatorilor de
programe privind pluralismul de opinii In cadrul emisiunilor informative, prezentarea unilaterald a evenimentelor si
realitatilor din Republica Moldova, precum si atitudinea partinitoare a unor radiodifuzori fatd de reprezentantii
anumitor formatiuni politice.

Prin monitorizarea modului de asigurare a pluralismului de opinii in subiectele din cadrul emisiunilor
informative, difuzate in perioada de referintd de catre radiodifuzorii mentionati s-au constatat urmétoarele.

Postul public de televiziune ,,Moldova 1” (monitorizat la 13, 22, 26,27,28.29 octombrie 2009).

Editia programului informativ ,,Mesager” din 27 octombrie curent a continut un subiect (21:14) despre
hotérirea Curtii Constitutionale privind sesizarea PCRM cu referinta la termenul intrérii in actiune a interimatului
functiei de presedinte al Republicii Moldova. In cadrul reportajului a fost expus doar comentariul juristului PCRM,
fara prezentarea opiniei oponentilor;

In aceeasi editie a ,,Mesager-ului” a fost inclus un subiect (21:21) despre depunerea de citre PCRM la Curtea
Constitutionald a unei sesizari prin care se contestda decizia Parlamentului de a permite cumulul functiei de ministru
cu cea de deputat pe un termen de 6 luni. In cadrul reportajului a fost expusi doar pozitia PCRM, nu si cea a
oponentilor, actiunile carora au fost contestate.

Desi, statistic, principiul pluralismului de opinii in unele subiecte din cadrul programului informativ
»Mesager” pare a fi respectat, insad prin plasarea replicilor reprezentantilor PCRM, care contestd pozitiile celorlalti
oponenti, la incheierea alocutiunilor, pune opiniile acestora Intr-o pozitie dominanta si lasd impresia ca postul public
de televiziune favorizeaza un anumit partid politic.

Postul de televiziune ,,NIT” (monitorizat in perioada 11-18 septembrie 2009).

in cadrul ,Curier’-ului din 11 septembrie curent a fost difuzat un subiect despre asfaltarea drumului cétre
blocul in care locuieste dl M. Ghimpu prefatat de urmatorul text: ,,La doar citeva zile dupa ce a fost numit presedinte
al Parlamentului, M. Ghimpu isi toarnd un covor de asfalt in fata blocului cu bani din bugetul capitalei. Asta in timp
ce autoritdtile municipale se pling cd nu au finante pentru reparatia trotuarelor si a strdzilor din interiorul
cartierelor”. In cadrul subiectului, nu se prezinta pozitia celui vizat in reportaj;

- ,,Curier”-ul din 15 septembrie curent a continut un subiect despre sedinta Consiliului Municipal Chiginau.
Chiar din start, tratarea evenimentului s-a facut in detrimentul fractiunilor liberale si a primarului de Chisinau. Din
textul prezentatorilor: ,,Formatiunile liberale si-au consolidat pozitiile si voteaza tot ce le iese in cale. Azi au majorat
preturile la célatoriile in transportul public i au dublat pretul la apa. Fractiunea comunistilor a fost exclusa din
procesul de luare a deciziilor, iar consilierii din fractiunile minoritare au fost alungati din comisiile de lucru la
indicatia primarului D. Chirtoaci, care a fost acuzat de uzurpare a puterii”. In aceiasi maniera a fost realizat si

3



subiectul propriu zis, care a continut urmatoarele comentarii ale prezentatorului: ,,Intr-o maniera specifici Aliantei
pentru Integrare Europeand, primarul general Impreunad cu majoritatea liberald i-au alungat pe reprezentantii mai
multor fractiuni din comisiile de specialitate...”. Lipseste opinia oponentilor.

- ,Curier”-ul din 16 septembrie curent: ,,Intruniti ieri in sedinta, liberalii s-au gindit ci nu le prea ajung bani.
Ca sa rezolve problema, autoritatile au decis s se infrupte din buzunarul cetatenilor. Lacomia a fost atit de mare,
incit au majorat 3 tarife intr-o singurd zi”) si a continuat cu interviuri in strada (de ex. 05:56 - ,,®amucTsl OHU.
[encuro cpesanu, TPaHCIIOPT CPe3all, JIBIOTHI CPE3ANIH. .. KaK HEMIIbI YHUUTOXXAIH, TaK U HAaC OyIyT YHHITOXKATh;
06:25 — ,Kuproka nemaer cam 4To xodeT. Hamo ero TyT ke, Kak He CIPAaBHUBILETOCS CO CBOEH AOIKHOCTBIO,
orcrpanmts”). In cadrul aceluiasi subiect este prezentata opinia reprezentantului PCRM, in persoana consilierului V.
Pavlov care apare in rol de aparator al intereselor populatiei, fira a fi expusa si pozitia altor consilieri municipali.

- Subiectul despre noua organigrama a guvernului, difuzat in cadrul ,,Curieir”-ului din 17 septembrie curent,
a fost realizat reiesind din opinia reprezentantilor PCRM. Cu referire la lichidarea Ministerului Administratiei
Publice, realizatorul comenteaza dupd cadru (05:01): ,,Cel mai mult a insistat pentru aceastd masura de lichidare
primarul capitalei dl D. Chirtoaca. El s-a bucurat cd nu va mai fi supravegheat de nimeni si va fi liber sa
administreze pe bunul sdu plac milioanele de lei acumulate in buget”. Urmeaza opiniile deputatilor PCRM, O.
Garizan (05:13) si V. Guznac (06:01). Si proiectul de transferare a Serviciului Vamal in subordinea Ministerului
Finantelor e tratat, in cadrul aceluiasi subiect, din punctul de vedere al PCRM (evoluare in cadru a deputatului
PCRM V. Misin — 06:40). Subiectul e finalizat prin opinia deputatului PCRM V. Voronin referitor la modificarile
organigramei guvernului (08:03): ,,Ele (modificarile) nu sint bazate nici pe logica, nici pe fapte, nici pe argumente...
ele contin numai interese: interese de grup, interese personale care le-au unit aistea toti Intr-o aliantd...”.
Argumentele oponentilor, in baza carora a fost efectuatd modificarea organigramei, nu au fost reflectate in subiect.

- In cadrul aceluiasi program informativ ,,Curier” a fost difuzat un subiect despre activitatea fondului
umanitar rus ,,Recunoastere” In care a fost inclusa alocutiunea deputatului PCRM V. Misin (26:06, in cadru) care
acuza noua guvernare de inrautatire a relatiilor cu Rusia, fara a fi prezentate si opiniile reprezentantilor puterii.

Unele subiecte din cadrul programului informativ ,,Curier” difuzate in perioada de referintd de postul de
televiziune ,,NIT”, prin detaliile furnizate si metodele de abordare, prin comentariile prezentatorilor, precum si prin
utilizarea tendentioasd a imaginilor din arhiva si a replicilor unor actori politici, au avut scopul de a denigra
imaginea reprezentantilor unor formatiuni politice si de a favoriza opiniile reprezentantilor altor formatiuni.

- Subiectul despre sedinta Parlamentului din cadrul ,,Curier”-ului din 11 septembrie curent. Textul
realizatorului subiectului a continut aprecieri subiective:

- 31:26 — ,,AIE atit de iute a dorit sd preia toatd puterea in stat, Incit a provocat unele Incélcari juridice la
capitolul demisia sefului statului”;

- 34:47 — ,,Pentru M. Ghimpu a votat Partidul Democrat in frunte cu M. Lupu care visa cu ochii deschisi la
aceasta functie”;

- 35:22 — ,Titanul de la Colonita”, cum este dezmierdat Ghimpu de unii publicisti, a Inchis repede sedinta si
nu a dorit sa asculte parerea deputatilor PCRM”.

- In cadrul ,,Curier”-ului din 15 septembrie curent a fost difuzat un reportaj despre contestarea de citre Calea
Feratd a declaratiei dlui S. Urercheanu conform careia locomotivele CFM sint evacuate in Transnistria. Textul
realizatorului, dupa cadru: ,,Ferm convins cd va ajunge presedinte al tarii, a intrat in istoria tarii prin mai multe
declaratii ciudate. Urechean a spus c@ guvernul ar fi cerut ca moldovenii sa fie inmormintati in sicrie de plastic §i nu
de lemn... El a spus la o conferintd ca comunistii ar fi gasit o stampild miraculoasa care, aplicata in buletinele de vot,
dispare la citeva ore de pe hirtie... Reprezentantii Cailor Ferate il sfatuie pe S. Urechean sa nu faca politica acolo
unde aceasta nu exista §i sd-si concentreze atentia asupra rezolvarii diferendului transnistrean™;

- Subiectul despre lichidarea Ministerului reintegrarii difuzat in cadrul ,,Curier”’-ului din 17 septembrie
curent. Respectiva decizie ar atesta, reiesind din mesajul textului de introducere a prezentatoarei, ca ,rezolvarea
conflictului transnistrean nu mai este o prioritate pentru guvernare”. Sint expuse, in cadru, opiniile deputatilor
PCRM V. Sova (03:04), V. Turcanu (03:24) si E. Musuc (03:47), dar nu si pozitia oponentilor;

- In subiectul din acelasi program informatia despre intentia AIE de a anula prevederea legislativa care
interzice unor functionari publici sd detind dubld cetatenie a fost expusd, in vorbire directd, opinia deputatului
PCRM Iu. Muntean (09:13). in acelasi timp, secventa din alocutiunea primarului de Chisinau, dl D. Chirtoaci cu
referintd la dna S. Popa a fost prefatata de text dupa cadru: ,,Ca de obicei, acesta (D.Chirtoacd) a atacat membrii
PCRM afirmind ca acestia detin cetdtenie straind”. Replica membrei PCRM, S. Popa (09:56) a continut critica dura
la adresa dlui Chirtoaca: ,,...Plecind din Consiliul Municipial am gandit ca o sd scap de dumneavoastrd odata si
pentru totdeauna. D-srd vorbiti aberatii nu numai de la tribuna Consiliului Municipial, dar si de la tribuna
Parlamentului. Mai bine ati explica in plin plen al Parlamentului cum ati reusit timp de 2 ani sd majorati toate
tarifele posibile si imposibile...”

in rezultatul monitorizirii programelor informative ale postului de televiziune ,NIT” difuzate in perioada 11-
18 septembrie curent, au fost atestate derogari de la prevederile art. 7 (1) (,,in spiritul respectirii libertatilor si a
drepturilor fundamentale ale omului, prin transmisia si retransmisia serviciilor de programe se realizeaza §i se
asigura pluralismul politic si social...”), art. 7 (2) (,,Acordind timpi de antend unui partid sau unei miscari politice
pentru propagarea pozitiilor acestora, radiodifuzorul trebuie sid ofere, de asemenea, In cadrul aceluiasi gen de
programe si la aceeasi ord, timpi de antena altor partide si miscari politice fara tergiversari neintemeiate si fard a
favoriza un partid anume, indiferent de procentajul reprezentdrii sale parlamentare”) , art. 7 (4) b) (sd nu fie

4



deformat sensul realitatii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri), ¢) (,,in cazul subiectelor
ce vizeaza situatii de conflict, s@ se respecte principiul de informare din mai multe surse”), art. 10 (1) (in Republica
Moldova, dreptul la informare completd, obiectiva si veridica, dreptul la libera exprimare a opiniilor si dreptul la
libera comunicare a informatiilor prin intermediul mijloacelor de radiodifuziune si televiziune sint garantate de lege)
ale Codului Audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006.

Postul de televiziune ,.N 4” (monitorizat in perioada 11-18 septembrie 2009)

in ,,Obiectiv’-ul din 11 septembrie curent a fost difuzat un reportaj in care Vladimir Voronin a adus la
cunostinta Parlamentului decizia de a demisiona din functia de Presedinte al Republicii Moldova. in cadrul
mesajului televizat, dumnealui a criticat oponentii politici pentru ,,incapacitatea de a propune societatii un program
pozitiv, ca acestia au facut aliantd doar in baza emotiilor negarii si denigrarii totale a propriei tari i doar in scopul
repartizrii functiilor in stat”. In cadrul reportajului nu a fost reflectatd pozitia oponentilor.

-In reportajul difuzat de postul de televiziune ,,N 4 la 16 septembrie curent, editorialistul ziarului ,,Moldova
Suverand”, Mihai Contiu a declarat ca ,,Primele actiuni politice ale guverndrii liberal-democrate din Parlament si
din cadrul Consiliul Municipal Chisindu reprezintd o sinucidere politicd. Majorarea tarifelor (apa, transport) ar
putea conduce la proteste stradale care s-ar sfarsi cu alegeri anticipate... batranilor nu li se vor plati pensii...
studentilor burse..., iar fosta conducere (PCRM) a cautat mereu resurse bugetare pentru bursele studentilor, pensiile
invalizilor si batranilor. In cadrul reportajului, nu a fost prezenti a doua sursa.

- Programul informativ ,,Obiectiv”’ din 17 septembrie curent continea informatia: ,,PCRM cheama cetétenii
tarii sd opuna rezistentd fatd de actiunile inumane ale noii guvernari. Devine clar cd In cele mai apropiate zile
experimentul chisinduian va fi aplicat asupra intregii tari, devine clar ca aceastd guvernare este capabild sa existe, sa
conduca si sd functioneze doar pe baza jefuirii sociale, lichidarii programelor de asistenta si sustinere, pe baza golirii
buzunarelor simplilor cetateni ai Moldovei. Nu mai este loc de dubii cd iIn Moldova se creeazd un regim de
guvernare antidemocratic si antipopular, care distruge orice perspectiva pentru continuarea dezvoltarii economice,
politice si sociale stabile”. in reportaj nu a fost reflectati pozitia celor supusi criticii.

In perioada de referinta postul de televiziune ,N 4” a difuzat reportaje in care, prin comentariile
prezentatorilor si utilizarea tendentioasa a imaginilor si a replicilor au fost favorizate anumite formatiuni politice si
s-au adus acuzatii denigratoare reprezentantilor altor formatiuni.

De exemplu, in programul informativ ,,Obiectiv’ din 16 septembrie curent a fost difuzat un reportaj in care
autorul a intervievat in strada citiva cetdteni vis-a-vis de actiunile reprezentantilor AIE: , Liberalii fac doar rau si ca
sunt o putere sataneascd, banditeascd, hoteasca si bolnavi mental.” O altd persoand intervievata a afirmat ca
»actiunile liberalilor nu sunt altceva decit ,,genocidul poporului”. A lipsit replica partidelor criticate.

Lipsa diversitatii de opinii, dezechilibrul in asigurarea pluralismului politic, atitudini subiective si lipsa de
echidistantd in cadrul emisiunilor informative ale posturilor de televiziune ,,NIT” si ,,N 4” au fost atestate si in
rapoartele de monitorizare ale unor experti independenti nationali §i internationali, potrivit carora subiectele difuzate
contineau informatii controversate si distorsionate, nu se face o distinctie clara intre opinie si fapte, fiind prezenta o
atitudine partinitoare fatd de anumiti actori politici, fapt ce contravine legislatiei in vigoare.

Postul de televiziune ,,TV 7” (monitorizat in perioada 11-18 septembrie 2009)

in cadrul ,,Cotidian”-ului din 18 septembrie curent a fost difuzat un subiect despre o intrunire a fermierilor si
specialistilor din domeniul agriculturii. Valeriu Rusu, director executiv, (Agentia ,,Habitat”) a declarat ca
»agricultura a ramas vaduva din cauza ca ea nu are nici o sustinere din partea statului pentru cei care intr-adevar sunt
fermieri si tarani care vor si se dezvolte. Insd este sustinere care se numeste interes de grupuri”. in cadrul
reportajului a lipsit opinia reprezentantilor Ministerului Agriculturii, ale altor specialisti in domeniu.

Programele informative ale postului de televiziune ,,TV 77 difuzate in aceastd perioadd nu au continut
reportaje care ar fi favorizat anumiti actori politici. In general, postul de televiziune ,,TV 7 asigura pluralismul
politico-social in cadrul programelor informative.

Postul de televiziune ,,PRO TV Chisindu” (monitorizat in perioada 12-16 octombrie 2009)
Monitorizarea programelor informative ale postului de televiziune ,,Pro TV Chisinau”, difuzate in perioada de
referintd a confirmat ca este asigurat pluralismul politico-social in cadrul programelor informative.

Astfel, in temeiul celor expuse, in conformitate cu art. 37, 38, 40 ale Codului audiovizualului nr. 260-XVI din
27.07.2006, in rezultatul examinarii rezultatelor monitorizarilor in cadrul sedintei publice din 06 noiembrie curent,
Consiliul Coordonator al Audiovizualului, pentru derogéri repetate de la prevederile art. 7 (1), (2) si (4) lit. b), ¢) si
art. 10 (1), (2) al Codului audiovizualului, in conformitate cu art. 38 (2), lit. f) si art. 38 (3) din Cod, i-a aplicat
sanctiune administrativd sub forma de amenda in marime de 5400 lei, IM ,Noile Idei Televizate” SRL, titulara
licentei de emisie pentru postul de televiziune ,,NIT”.

De asemenea, postului public de televiziune ,Moldova 1” i s-a recomandat sd respecte cu strictete
prevederile Codului audiovizualului privind asigurarea echilibrului si pluralismului politico-social.



o Respectarea prevederilor legale si conditiilor de difuzare a publicitatii bauturilor alcoolice in cadrul
serviciilor de programe ale radiodifuzorilor (art. 19 (11) al Codului audiovizualului).

Potrivit unor date statistice a Ministerului Sanatitii al Republicii Moldova, ,,cantitatea de alcool pur
consumata pe cap de locuitor a atins cifra de 10-12 litri, anual. Respectiv, aceastd situatie a sporit majorarea
mortalitatii generale a populatiei, negativ a influentat asupra situatiei demografice din teritoriu, a sporit violenta si
agresivitatea familiala, suicidele etc.

Actual, In Republica Moldova se inregistreaza circa 48 000 persoane afectate de alcoolism cronic. Cu regret
majoritatea lor se depisteaza tardiv cu afectiuni somato-neurologice grave, psihoze alcoolice, etc.”

Conform studiului ,,Consumul si abuzul de alcool in Republica Moldova: evaluarea situatiei si impactului”
efectuat in anul 2008 de catre Centrul Analitic Independent ,,Expert Grup” cu suportul Institutului pentru o Societate
Deschisa (Budapesta), “deosebit de mari sunt costurile sociale si economice ale consumului de alcool pe care le
implica accidentele cauzate de conducerea automobilului in stare de ebrietate. Circa 13% din accidentele rutiere se
produc anume din cauza consumului de alcool la volan. In 2000-2007 circa 440 de persoane au decedat in Moldova
in accidente rutiere cauzate de consumul de alcool, iar 3074 de persoane au fost traumatizate. Alte 488 de persoane
au fost victime ale cazurilor de omor in care a fost implicat consumul de alcool, iar 788 de persoane au suferit de pe
urma vatamarii fizice intentionate in cazuri in care a fost implicat consumul de alcool.

Consumul abuziv de alcool se rasfrange negativ si asupra altor membri ai familiei. Conform sondajului, 53%
din cei care abuzeaza sunt casatoriti §i majoritatea au copii sub virsta majoratului. Consumul de alcool la parinti se
rasfringe negativ asupra reusitei scolare a acestor copii si mareste riscul ca si acestia sd consume excesiv.”

Analiza efectuatd demonstreaza cd in ultima perioada in cadrul serviciilor de programe al radiodifuzorilor
aflati sub jurisdictia Republicii Moldova s-a inregistrat o crestere a volumului publicitdtii la bauturile alcoolice.
Acest lucru a fost atestat si In rezultatele monitorizarii publicitatii produselor alcoolice, efectuate in perioada 11
noiembrie — 11 decembrie, In cadrul serviciilor de programe al urmatorilor radiodifuzori: Radio ,,Noroc”, Radio
,»Plai”, Radio ,,Poli Disc — Pycckoe Pagno”, ,,Radio 7/Pagno7”, ,,Hit FM”, , Retro FM”, , Vzrosloe radio Shanson”,
,Buropa plus Moldova”, Radio ,Nova”, ,Fresh Fm”, , Autoradio”, ,,Prime”, ,,2 plus”, ,,NIT”, ,TV 7 si ,,Pro TV
Chisinau”.

Rezultatele monitorizarii au atestat urmatoarele:

1. Atit In cadrul serviciilor de programe TV cit si in cadrul serviciilor de programe radio,
majoritatea spoturilor publicitare ale bauturilor alcoolice sunt plasate in orele de maxima audienta:

Nr. | Denumirea postului Denumirea produsului Data difuzarii Ora difuzarii
1 Radio ,,Noroc” Vodca ,,Cinzeac” 11.11.09 08:23; 09:21
Vodca ,,Spicusor” 03.12.09 08:41; 09:40;
13:42; 21:38
2. | Radio ,,Poli Disc — Vodca ,,Cinzeac” 30.11.09 08:19
Pycckoe Pamno” Vodca ,,Spicusor” 03.12.09 09:22; 10:20;
13:22; 17:19; 19:22
Vodca ,,Zernoff” 03.12.09 10:51; 13:53
20:54
3. |,2Plus” Vodca ,,Zernoff” 26.11.09 09:20; 09:43;
17:47; 22:42; 23:33
4. ,,Prime” Bere ,,Baltica” 24.11.09 08:06; 08:37,
09:20; 10:25;
18:18
Vodca ,,Zernoff” 08:36; 21:31
6. | Radio,,Plai” Vodca ,,Gospodar” 27.11.09 19:21
7. | ,,Radio 7/Pagno7” Vodca ,,] €OPTHEBCKAsL 27.11.09 13:47
Pycckuit nyx”
8. ,,Hit FM” Vodca ,,Xopruma” 30.11.09 10:18
. ,.Retro FM” Vodca ,,Xopruma” 30.11.09 16:41
10. | ,,THT Bravo” Vodca ,,Gospodar” 09.12.2009 | 22:13; 23:06
2. De asemenea, au fost atestate cazuri in care marcile comerciale ale bauturilor alcoolice apar in

calitate de sponsori ai emisiunilor si rubricilor din cadrul serviciilor de programe ale unor posturi de radio:

L Rubrica ,,Meteo” difuzata de postul ,,Radio Poli Disc — Pycckoe Pamno” la data de 02 si 03
decembrie curent a fost sponsorizata de Compania moldo-engleza ,,Zernoff”;




L Concursul organizat in emisia postului de radio ,,Vzrosloe radio Shanson”, la data de 01
decembrie curent a fost sponsorizat de Marca Comerciala ,,Spicul de Aur”, cu ocazia implinirii a 15 ani de activitate
a acesteia pe piata din Republica Moldova. Radioascultatorilor li se propunea sa rdaspunda corect la un sir de
intrebari in schimbul unui premiu din partea sponsorului Marca Comerciald ,,Spicul de Aur”.

3. Totodata, s-a depistat ca unii radiodifuzori au difuzat spoturi publicitare ale bauturilor alcoolice
cu incalcarea prevederilor legislatiei in vigoare, care se refera la conditiile de difuzare a publicitatii acestor produse:

° Spotul publicitar pentru vodca ,,Cinzeac”, difuzat de posturile de radio ,Noroc”
(11.11.09/08:23; 09:21) si ,,Radio Poli Disc — Pycckoe Pagmo” (30.11.09/08:19) cu urmatorul continut: ,,Acasa
cinzeac, la masa cinzeac, la chef cinzeac i in pat. Fii barbat adevarat cu vodka ,, Cinzeac”, contravine prevederilor
art. 19 (11) lit. ¢) si e) al Codului audiovizualului, care prevede cé: ,,Publicitatea si teleshopping-ul pentru bauturi
alcoolice trebuie sd respecte urmatoarele conditii: ... sd nu sugereze ca prin consumul de alcool se pot obtine
performante sociale ori sexuale” si ,,s8 nu incurajeze consumul exagerat de alcool §i s nu pund intr-o lumina
negativa consumul moderat de alcool.”

L Spotul publicitar pentru vodca ,,Spicusor”, difuzat de postul de radio ,,Noroc” la data de 3
decembrie curent (08:41; 09:40; 13:42; 21:38) cu urmatorul continut: ,,Cea mai populara vodca ,,Spicusor”
lanseaza o noua promotie. Gaseste fisa §i cistiga bani. Fiecare are sansa sa cistige premii in valoare de un milion
de lei. Spicusor, plin de suflet, plin de premii., contravine prevederilor art. 19 (11) lit. c) si e) al Codului
audiovizualului, care prevede ca: ,Publicitatea si teleshopping-ul pentru bauturi alcoolice trebuie si respecte
urmatoarele conditii: ... sd nu sugereze ca prin consumul de alcool se pot obtine performante sociale ori sexuale” si
,,sa nu Incurajeze consumul exagerat de alcool si sd nu pund intr-o lumina negativa consumul moderat de alcool.”

L Spotul publicitar pentru vodca ,,Gospodar” difuzat de postul de radio ,,Plai” la data de 27
noiembrie curent (19:21) cu urmatorul continut: ,Marca populard Gospodar prezintd noul gust fin §i anuntd
promotia gospodarul anului aduna din fise promo cuvintul ,,gospodar” si cistigd marele premiu un tractor adevarat,
gaseste fisa cistigatoare cu imaginea 1000 euro si cistigd unul din cele 10 premii a cite 1000 euro, 50 premii de 100
euro si 10 mii premii de valoare gaseste, aduna si cistigd”, de asemenea contravine prevederilor art. 19 (11) lit. ¢) si
e) al Codului audiovizualului.

® Spotul publicitar pentru vodca ,,Gospodar” difuzat de canalul de televiziune TNT (Bravo) la
09.12.2009 (22:13; 23:06), contravine prevederilor 19 (6) g) (,,Publicitatea , inclusiv publicitatea autopromotionala,
si teleshopping-ul trebuie... sd nu stimuleze comportamente indecente sau imorale” si 19 (11) c) si e) din Codul
Audiovizualului (,,Publicitatea si teleshopping-ul pentru bauturi alcoolice trebuie... sd nu sugereze ca prin consumul
de alcool se pot obtine performante sociale si sd nu Incurajeze consumul exagerat de alcool”).

4. Posturile de radio ,,Europa plus Moldova”, Radio ,,Nova”, ,,Fresh Fm”, ,,Autoradio” si posturile
de televiziune ,NIT”, ,,TV 7” si,,Pro TV Chisindu” nu au difuzat spoturi publicitare ale bauturilor alcoolice.

In temeiul celor constatate si tinand cont de faptul ca din statisticile date publicitatii de institutii publice si
private rezultd atat o crestere a consumului de alcool, cat si a publicitatii la bauturi alcoolice spirtoase, luand in
considerare efectele nocive ale consumului de alcool asupra minorilor, in special, dar si asupra societatii, In general,
si faptul ca aceasta este o problema de interes public, avand in vedere obligatiile Consiliului Coordonator al
Audiovizualului de a proteja, In domeniul serviciilor de programe audiovizuale, dezvoltarea fizicd, mentala si
morala a minorilor, in conformitate cu art. 37, 38, 40 ale Codului Audiovizualului nr.260-XVI din 27.07.2006, in
rezultatul examinarii rezultatelor monitorizarii In cadrul sedintei publice din 23 decembrie curent, prin Decizia nr.
133, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a avertizat public intreprinderile fondatoare ale posturilor de radio
»Noroc”, ,Radio Poli Disc—Pycckoe Pagmo”, ,Plai” si a canalului de televiziune ,,Bravo”, pentru incilcarea
prevederilor art. 19 (11) al Codului audiovizualului.

De asemenea, conform aceleiasi decizii, s-a interzis orice forma de publicitate la bauturi alcoolice in cadrul
serviciilor de programe al radiodifuzorilor, in intervalul orar 6:00 — 22:00; difuzarea de spoturi publicitare la alcool,
in care apar minori; difuzarea anunturilor promotionale si a concursurilor care contin referiri la numele sau la marca
unei bauturi alcoolice; in cadrul concursurilor nu se pot oferi premii sponsorizate de firme producatoare de astfel de
bauturi; difuzarea de publicitate la bauturi alcoolice, prin care se promoveaza comportamente sau atitudini violente,
agresive ori antisociale.

Totodata, transmisiile/retransmisiile sportive sponsorizate de producatorii de bauturi alcoolice vor fi difuzate
numai in intervalul orar 22:00 — 6:00, iar spoturile publicitare ale bauturilor alcoolice se vor incheia cu avertismentul
sonor si vizual: ,,Consumul excesiv de alcool dduneaza grav sanatatii.” (avertismentul in cauza trebuie sa fie usor
receptionat).



o Examinarea sesizarilor si reclamatiilor ale consumatorilor de programe §i radiodifuzorilor aflati sub
Jurisdictia Republicii Moldova, parvanite la CCA in legatura cu continutul programelor audiovizuale

- La 11.09.2009 FPC ,Music Master” S.R.L. a prezentat o noud grild de emisie a postului de radio ,,Noroc” si
o notd informativa despre faptul ca, incepand cu data de 1 octombrie 2009, emisiunea matinald ,,Hai noroc de
dimineata” 1si va schimba denumirea in ,,Dimineata pe racoare”; emisiunea cu aceiasi denumire si de acelasi concept
(matinal informativ cu subiecte incitante, rubrici si concursuri) este inclusd si in grila de emisie a postului de
televiziune ,,Noroc”, aprobata prin Decizia CCA nr. 90 din 17.10.2008.

La 14 septembrie curent intreprinderea ,,Euroshow Grup” SRL a informat CCA despre modificarea grilei de
emisie a postului de radio ,,Plai”, incepand cu data de 15 septembrie 2009, inclusiv lansarea emisiunii matinale
,Dimineata pe racoare”.

Astfel, la 23 septembrie curent FPC ,,Music Master” SRL s-a adresat CCA cu o cerere prin care, invocind
faptul ca intreprinderea este unicul titular al drepturilor de autor asupra emisiunilor ,,Dimineata pe racoare” si pentru
a nu permite inducerea In eroare a publicului, solicitd stoparea emisiunii omonime de cétre postul de radio ,,Plai” si
examinarea, 1n sedintd publica, a problemei respective.

In temeiul celor expuse, in conformitate cu prevederile Codului Audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006,
Statutului CCA, aprobat prin Hotérirea Parlamentului Republicii Moldova nr. 433-XVI din 28.12.2006, Consiliul
Coordonator al Audiovizualului a recomandat FPC ,Music Master” SRL si ,,Euroshow Grup” SRL si solicite
solutionarea problemei ca atare in cadrul Agentiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuald, ori sa apeleze la instanta
de judecata.

- Prin Decizia nr. 93 din 17 octombrie 2008 Consiliul Coordonator al Audiovizualului a sistat retransmisia pe
teritoriul Republicii Moldova a canalului de televiziune ,,CoBepmenno cekpetno” din Federatia Rusa pe motiv ca
serviciile de programe difuzate de acesta au incélcat prevederile Art. 6 (2) din Codul audiovizualului si Art. 7 (1)
lit. b) si Art. 7 (2) din Conventia europeand cu privire la televiziunea transfrontaliera.

In luna octombrie la CCA s-a adresat un consumator de programe cu solicitarea de a reexamina decizia
nominalizata si de a restabili difuzarea serviciului de programe al canalului televizat ,,CoBepiieHHO ceKpeTHO” pe
teritoriul Republicii Moldova.

In procesul dezbaterilor publice reprezentantul canalului ,,CoBepuieHHO cekpeTHO” a mentionat ci in ultimul
timp numarul scenelor de violentd cu intensitate emotionald negativd difuzate de canalul TV nominalizat,
substantial, s-a micsorat si cd, In mare parte, prevederile Art. 6 (2) din Codul audiovizualului si Art. 7 (1) lit. b) si
Art. 7 (2) din Conventia europeana cu privire la televiziunea transfrontaliera se respecta.

In temeiul celor constatate, potrivit prevederilor Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006,
Consiliul Coordonator al Audiovizualului a abrogat Decizia CCA nr. 93 din 17 octombrie 2008.

- La 2 octombrie curent la Consiliul Coordonator al Audiovizualului a parvenit o sesizare din partea unui
cetatean privind serviciile de programe ale canalului de televiziune ,,Illancon”, retransmis de mai multi distribuitori
de servicii din Republica Moldova. Conform sesizarii, canalul ,lllancon”, programul cdruia este constituit din
emisiuni §i video-clipuri ale interpretilor de muzica in stil ,,shanson”, difuzeaza materiale cu un continut indecent,
limbaj licentios, care instiga la urd pe criteriu de nationalitate. Petitionarul a facut referinta la video-clipul cantecului
,,boruas’”, ,,Besu MeHs, m3BO3uHK” §i ,[loxoponsr Abpama” (interpret A. HoBukoB). In conformitate cu prevederile
Art. 37 (1) din Codul audiovizualului, la 6 si 8 octombrie curent, a fost monitorizat serviciul de programe al
canalului ,,IITarcon”, retransmis de studioul TV prin cablu ,,Sun TV” din mun. Chigindu. Rezultatele au atestat ca
serviciul de programe al canalului ,,Illancor” contine subiecte (videoclipuri, spoturi publicitare) care contravin
prevederilor Art. 7 (1), lit. b (,, Toate elementele serviciilor de programe, prin prezentarea lor §i continutul lor,
trebuie sa respecte demnitatea fiintei umane si drepturile fundamentale ale semenilor. In particular, ele nu trebuie...
sa pund in valoare violenta...”, precum si prevederilor Art. 7 (2) din Conventia Europeana cu privire la
Televiziunea Transfrontaliera (, Elementele serviciilor de programe care sunt susceptibile de a aduce prejudicii
dezvoltarii fizice, psihice si morale a copiilor sau adolescentilor nu trebuie sd fie transmise atunci cand acestia sunt
susceptibili, din cauza orarului de transmisiune si de receptie, de a le privi”’), Art. 6 (1) (,.este interzisa difuzarea de
programe care contin orice forma de incitare la ura pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex) si Art. 6
(2) din Codul audiovizualului (,,Este interzisa difuzarea de programe care pot afecta grav dezvoltarea fizicad,
mentala sau morald a minorilor, in special programele care contin pornografie, violenta exagerata sau limbaj
licentios™):

- Textul cintecului ,,Be3n mens, n3Bozunk’ (08.10.09, orele 06:38 si 16:22): ,,01,

niecHymo vl 8 Xapro / 3momy x#udy / 4umo 6 KOHbsAK mewaem / 6cakyro 0ypoy. bein 6vl Opye Kapnyxa / ou Ovl
MOYHO cmoe / 0a Heinye, Onaxa-myxa / on momaem cpox’; - Textul cintecului ,,9x, Mapycs” (08.10.09, ora 07:11):
»IX, Mapycs, 110608b-KonelKa, sHcusHb-epou / U0eUlb NPAMEXOHBLKO Ha Hodic...0x, Mapycsa, eudame He 108ulb Mol
mblutell / 3a3psa mul coana kopeweu. 9x, Mapycs, c6oé ommsanem, pazopeém / 3auem céa3a1ach ¢ Mycopkom?”;

- Textul cintecului ,,Komeibempnas xwmmiepa” (08.10.09, ora 14:09): ,,baro-6arowku, 6aii,6aii / 6 08epw
cmyyumcs mpuinep / Chu, CblIHOK, He 3abvlgau / umo meot nana kuiiep. Ilucmonremuk noo 6040k / u cnokouHou
HOuU / Nycmob U CepeHbKULL 80THOK / Mbl €20 3aMouuM... baro-barowku, cnu, Mou HeHa2aaoublll / noopacmeulb u 5



KYNJIIO CMBOJL CeMUu3apsoHulil. ... bBydym mauku, oom, cemvs / 6babku yepHuim Hanom / 8 obujem, 6yoeutv, Kak u s/
npogeccuonanom’;

- Clipul video al cintecului ,,boruns™ (14:02:27) este indecent, in special prin utilizarea abundentd a
imaginilor ce reprezintd o femeie dezbracindu-se, cu inserarea unor gros-planuri vulgare;

In conformitate cu prevederile Art. 29 (2) din Codul audiovizualului, ,, Titularul autorizatiei de retransmisie a
unui serviciu de programe pe teritoriul Republicii Moldova care nu tine de jurisdictia statelor-membre ale Uniunii
Europene sau statelor-membre ale Conventiei europene privind televiziunea transfrontaliera este responsabil de
corespunderea continutului programului retransmis cerintelor Codului”.

In temeiul celor constatate si in conformitate cu Art. 37, 38, 40 ale Codului audiovizualului nr. 260-XVI din
27.07.2006, Statutul CCA, Regulamentul cu privire la procedura si conditiile de eliberare a licentelor de emisie si a
autorizatiilor de retransmisie, aprobate prin Hotarirea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii
Moldova, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a decis ca retransmisia serviciului de programe al canalului TV
,1larcon” pe teritoriul Republicii Moldova sa fie efectuata de cétre distribuitorii de servicii doar in regim codificat.

- La 22 septembrie curent, la Consiliul Coordonator al Audiovizualului a parvenit o sesizare din partea unui
consumator de programe din mun. Balti cu referire la derogérile de la prevederile Codului audiovizualului si a
deciziilor CCA, comise de postul de radio ,,Ploaia de argint” (frecventele 90,0 MHz — Bilti, 107,9 MHz — Chisinau).
In special, petitionarul a accentuat ci postul de radio refuza si difuzeze muzica autohtona in volum de 30 % si ca
difuzeaza emisiuni preponderent in limba rusa.

In temeiul Art. 37 (1), (3) al Codului Audiovizualului nr. 260-XVI din 27.02.2006, monitorizarea serviciului
de programe al postului de radio ,,Ploaia de argint” a fost efectuata pe frecventa 107,9 FM - Chisinau, cu incepere
din 15 septembrie curent (12:00) pe parcursul a 24 de ore. Rezultatele monitorizarii au atestat urmatoarele:

- In conformitate cu prevederea art. 19 (10) din Codul audiovizualului, ,,Radiodifuzorii prin al cdror
intermediu se face publicitate produselor farmaceutice §i tratamentelor medicale ce nu necesita prescriptie
medicalda vor include in mesajul publicitar recomandarea de a se adresa medicului sau farmacistului in cazul
manifestarii de reactii adverse”. Derogari de la aceastd prevedere s-au produs in spoturile publicitare pentru
produsele ,,Terbizil” (15.09.09 - 12:50:38, 15:38:05 , 16:49:58; 16.09.09 - 08:36:31) si ,,Troxivazin” (15.09.09 -
13:35:39, 18:32:49 (15.09.09); 16.09.09 - 11:34:23).

- In spotul promotional al emisiunii ,,AnTeuxa” (15.09.09 - 18:10:24, 19:33:34 (15.09.09); 16.09.09 -
09:12:08, 11:11:37) a fost introdusa, fara delimitare, publicitate medicamentului , Terbizil”, derogare de la
prevederea art. 21 (1) Codul audiovizualului (,, Publicitatea si teleshoppingul se difuzeaza grupat, fiind usor de
identificat prin marcaje corespunzatoare i fiind separate de alte parfi ale serviciului de programe prin semnale
optice si acustice”). In acelasi spot a fost Incilcata si prevederea art. 19 (10) al Codului privind necesitatea plasarii
recomandarii de adresare medicului sau farmacistului in cazul manifestarii de reactii adverse.

- Art. 20 (1) lit. ¢) din Codul audiovizualului stipuleaza ca emisiunile sponsorizate trebuie ,,sa nu incurajeze
achizitionarea sau inchirierea produselor ori a serviciilor sponsorului ... decit prin intermediul clipurilor
publicitare”. Respectiva prevedere a fost incdlcatd (16.09.09 - 11:13:58; 11:26:46, 11:37:55, 11:45:52, 11:47:35,
11:55:17) prin publicitate ilicita clinicii ,,Sancos”, sponsor al emisiunii ,,Primum vivere”. In spoturile promotionale
ale aceleiasi emisiuni (15.09.09 - 14:31:51, 18:09:32, 19:09:57 (15.09.09); 16.09.09 - 10:37:22) a fost introdusa, fara

delimitare, publicitate clinicii ,,Sancos”, derogare de la prevederea art. 21 (1) din Codul audiovizualului.

- S-au produs urmatoarele derogari de la grila de programe:

e Nu a fost realizata editia de stiri de la 07:00;

e Au lipsit rubricile meteo si curs valutar de la inceputul orelor de emisie 21:00-22:00 (15.09.09) si 09:00-
10:00 (16.09.09).

- Art. 1 al Deciziei CCA nr. 51 din 12.04.2007 stabileste ca ponderea minima a creatiilor muzicale autohtone
trebuie sd constituie, in serviciile de programe radio, nu mai putin de 30 % din volumul total al emisiei muzicale.
Secventa de programe monitorizatd a rezervat muzicii autohtone 16,17 % (2 ore 44 min 29 sec din 16 ore 53 min 55
sec).

La 15 octombrie 2009, la CCA a parvenit o sesizare din partea unui consumator de programe din mun. Balti
cu referire la incalcarea Codului audiovizualului de cétre postul de radio ,,City FM” (frecventele 103,5 MHz — Bélti
si 89,6 MHz — Chisinau) privind difuzarea emisiunilor in limba de stat. Petitionarul spune ca a telefonat de cinci ori
la postul ,,City FM” (in cadrul emisiunii ,,[To Bammm 3asBkam™), dar prezentatorii de fiecare datd au refuzat sa
vorbeasca in limba de stat, motivind cé postul de radio nu dispune de cadre care vorbesc limba de stat.

in temeiul Art. 37 (1), (3) al Codului Audiovizualului nr. 260-XVI din 27.02.2006, monitorizarea serviciului
de programe al postului de radio ,,City FM” a fost efectuata pe frecventa 89,6 FM Chisinau, la 23 octombrie curent
pe parcursul a 24 de ore, rezultatele monitorizarii fiind urmétoarele:

Nu au fost realizate urmatoarele emisiuni §i rubrici prevazute in Grila de programe a postului:

-Show-ul de dimineata ,,Inviorarea” (07:00), ,,Horoscop pozitiv”’ (07:35, 08:35), ,,Aceasta zi in istorie”(07:10;
10:10), ,,Date meteo” (07:25, 08:24), ,,Joc interactiv”’ (10:03, 10:47, 11:03, 11:35, 12:03, 12:13, 12:35, 17:03, 17:40,
18:27), ,,Autodrom” (09:30), ,,Noutati din lumea Show-business-ului” (11:10, 18:10), ,,Stirile din toatd lumea”
(12:10, 17:30), ,,Noutati din lumea culinariei” (13:30), ,,Destinatii pe meridiane” (16:30, 19:35), Editia de stiri de la
20:00, ,,Capriciu” (20:03), in emisia postului s-a difuzat doar muzica, stiri, publicitate si o singura emisiune (,,New
Mix”), fapt ce denotd ca postul de radio ,,City FM” nu-si desfasoara activitatea In conformitate cu conceptia

9



generald a serviciului de programe, In baza careia i-a fost eliberata licenta de emisie, si a comis derogéri de la
prevederile Art. 66 (8) al Codul Audiovizualului si pct. 3.1 din Conditiile la licenta de emisie AA 073640 din
26.11.08;

- Art. 11 (3) din Codul Audiovizualului stabileste ca, Incepind cu | ianuarie 2007, productia proprie si
autohtond cu caracter informativ si analitic difuzata in limba de stat trebuie sd constituie nu mai putin de 70 %. ,,City
FM” a realizat in limba de stat doar 52,17 % din emisiunile respective (23 min 46 sec din totalul de 46 min 26 sec);

- Conform art.1 al Deciziei CCA nr. nr. 51 din 12.04.2007, ,,Ponderea creatiilor muzicale autohtone ... in
serviciile de programe radio va constitui nu mai putin de 30% din volumul total al emisiei muzicale, cu distribuire
uniforma pe parcursul zilei de emisie”. In serviciul de programe supus monitorizarii muzicii autohtone ~ i-au revenit
6, 31 % din totalul emisiei muzicale (1 orda 24 min 22 sec din 22 ore 11 min 03 sec).

In temeiul celor constatate si in conformitate cu Art. 37, 38, 40 ale Codului Audiovizualului nr.260-XVI din
27.07.2006, Statutul CCA, Regulamentul cu privire la procedura si conditiile de eliberare a licentelor de emisie si a
autorizatiilor de retransmisie, aprobate prin Hotarirea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii
Moldova, Consiliul Coordonator al Audiovizualului decis urmatoarele:

- Pentru derogéri de la prevederile Art. 19 (10), 21 (1) ale Codului audiovizualului, nerespectarea Deciziei
CCA nr. 51 din 12.04.2007 si pentru derogari repetate de la prevederile grilei de emisie si Art. 20 (1) lit. ¢) din Cod
(pct. 3.1 din conditiile la licenta de emisie seria AA nr. 014563 din 20.04.2006), in conformitate cu Art. 38 alin. (2),
lit. b, h si alin (3) din Codul audiovizualului, Intreprinderii ,,Ploaia de argint” SRL, titulara licentei de emisie pentru
postul de radio ,,Ploaia de Argint” i se aplica sanctiunea sub forma de amenda in suma de 1800 lei.

- Pentru derogari de la prevederile Art. 11 (3) al Codului audiovizualului, nerespectarea Deciziei CCA nr. 51
din 12.04.2007 si a grilei de emisie (pct. 3.1 din conditiile la Licenta de emisie seria AA, nr. 073640 din 26.11.08),
in conformitate cu Art. 38 alin. (2), lit. b, h si alin (3) din Codul audiovizualului, intreprinderii ,,Divaserv Media”
SRL, titulara licentei de emisie pentru postul de radio ,,City FM” i se aplica avertizare publica.

- La 17 noiembrie curent, in adresa Consiliul Coordonator al Audiovizualului a parvenit o sisizare din partea
unui consumator de programe cu privire la emisiunea ,,Multa sandtate”, difuzata de postul de televiziune ,,NIT” la
15 noiembrie curent, in care, conform sesizarii, s-a facut publicitate mascatd unor produse farmaceutice.

De asemenea, la data de 2 decembrie curent, un grup de cetdteni din mun. Chisindu au sesizat Consiliul
Coordonator al Audiovizualului cu privire la incélcarile prevederilor Codului audiovizualului comise in cadrul
emisiunii ,,Punctul pe I”, difuzatd de catre postul de televiziune ,,NIT” in fiecare joi §i vineri dupad programul
informativ de la ora 21:00. Petitionarii considera cd In emisiunea nominalizata, pe lingd un neprofesionalism vadit si
o interpretare distorsionata a realitatii, se contureaza o angajare politica a celor responsabili de realizarea emisiunii
in cauza.

In urma examinarii sesizarilor si monitorizarii emisiunilor mentionate, s-au constatat urmatoarele:

1. ,Multa Sanatate”

La inceputul emisiunii a fost pus pe post un subiect despre deschiderea unui nou depozit farmaceutic de catre
intreprinderea mixtad moldo-ungara ,,Rihpangalfarma”. Subiectul a continut informatie pozitivd despre activitatea
firmei respective in Republica Moldova si despre productia farmaceutica ,,Gedeon-Richter”, in imagine fiind expuse
ambalaje cu medicamentele ,,Andante”, ,,Diroton”, ,,Cavinton”, ,Ecvator”, ,Qvamatel”, Tamsol” si Mezim”,
realizatorul subiectului mentionind, dupa cadru, cd ,,...se cautd noi producatori pentru distribuirea productiei prin
intermediul intreprinderii ,,Rihpangalfarma”.

De asemenea, a fost difuzat un subiect despre bolile aparatului articular, In care realizatoarea subiectului
comunica, dupd cadru, ca ,...In prezent, in Moldova au aparut preparate de ultima generatie care nu au efecte
secundare”. Dupa aceasta, o pacientd se referd la medicamentele ,,Aertal”, ,,Calciu B 3”, Ostalol” mentionind
urmitoarele: ,,...preparate mai noi, dupa care... nu am probleme nici cu stomacul”. In incheierea subiectlui, tema e
preluata din nou de realizatoare: ,, Dupa efectul anestetic, acest preparat este similar altor medicamente, de aceea el
poate fi administrat la diverse senzatii de durere. Plus la aceasta, medicamentul are si un efect antiinflamatoriu”.

Totodata, invitata emisiunii, medicul Liliana Gropa, a anuntat telespectatorii cad a aparut un nou preparat,
,Aertal” (despre care s-a mai vorbit anterior - n.n), care ,anume ca nu are efecte adverse asupra tractului
gastrointestinal. Pacientii pot sa-1 administreze deoarece efectul antiinflamator este foarte bine pronuntat si pot sa-1
administreze timp indelungat fira a avea aceste probleme... Efectele sint foarte bune. il administram in osteoartroza,
il administram 1n artrita reumatoida, il administram in artrita reactiva. Confortul vine in 10 zile de la administrarea
preparatului”.

In conformitate cu cele expuse mai sus se constatd ca in cadrul emisiunii ,,Multd Sanatate” difuzate de postul
de televiziune ,,NIT” au fost difuzate informatii si materiale care prezintd derogari de la prevederea art. 19 (14) din
Codul Audiovizualului conform caruia ,,Publicitatea mascata si teleshopping-ul mascat sint interzise”.

2. ,,Punctul pe I”

n urma monitorizarii emisiunii ,,Punctul pe I”” difuzate de postul de televiziune ,,NIT” la 12, 19, 26 noiembrie
si 02 decembrie curent s-a constatat urmatoarele:

- Editia din 12 noiembrie curent a fost dedicatd conferintei de presa sustinutd de liderul PCRM, dl V.
Voronin. Secventele din conferinta de presd in cauzd au fost prefatate de textele prezentatorului (00:00, 03:26,
05:15, 06:45) in sustinerea si amplificarea aprecierilor negative aduse reprezentantilor Aliantei pentru Integrare
Europeana. Acestora din urma nu li s-a oferit posibilitatea sa-si expuna pozitia vizavi de problemele abordate.

10



- In cadrul editiei din 19 noiembrie curent, prezentatorul emisiunii a adus critici dure in adresa actualei
guvernari, mentionind urmaétoarele: ,,Clanul liberal-democrat antieuropean aflat la guvernare calcd spectaculos in
strachini, transmitind Uniunii Europene un mesaj care o ingrozeste. Filat, Ghimpu, Lupu si Urechean fac dovada
unui amatorism cras, fapt ce denotd ca si subalternii lor, sd zicem Leanca, care se pretinde a fi ministru de externe,
sint la fel de nescoliti. Parca au iesit din pesterd, nu alta. In acest sens stau dovada afirmatiile puierile, de fraier, ale
lui Filat la emisiune ,,3x3” de la postul de televiziune ,,Realitatea” de la Bucuresti”. In cadrul aceleiasi emisiuni,
dupa 4 minute de atacuri vehemente la persoanad comise de realizatorul emisiunii, in particular la cea a dlui V. Filat,
e inseratd o secventa dintr-o conferinta de presa a dlui V. Voronin (imagini de arhivd), ce contine critici la adresa
noii guverndri. Imediat dupa aceastd secventa, realizatorul emisiunii (06:38), avind ca fondal video imaginea dlui
Filat a declarat: ,,AIE devine un monstru fara de cap, care pune sub pericol soarta noastra de mai departe.” In cadrul
emisiunii nu au fost reflectate opiniile reprezentantilor aliantei de guvernare.

- In cadrul editiei din 26 noiembrie, utilizind secvente din arhivi de la aceiasi conferinti de presa a liderului
PCRM si o selectie de opinii inregistrate in stradd, prezentatorul emisiunii ,,Punctul pe I’ a continuat atacurile la
persoand a reprezentantilor aliantei de guvernare: ,Bolnav de dispret pentru poporul care a votat intr-un numar
impresionant, in al optulea an de guvernare a partidului comunstilor, Filat isi imagineaza cd asa dupa cum a
cumpdrat pe un cap presa, structurile de partid raionale gata create, tot asa va cumpara si voturile deputatilor
comunisti”. ,,Lupu, Imbracat in piele de oaie, devine o durere de cap pentru institutiile europene si pentru Moscova”.
In cadrul emisiunii, de asemenea, nu au fost reflectate opiniile reprezentantilor noii guvernari.

- Editia din 4 decembrie curent, in mare parte a fost consacrata liderului PDM. dl Marian Lupu. in cadrul
emisiunii utilizarea au fost difuzate secvente de arhiva din conferinta de presa sustinutd anterior de liderul PCRM,
iar pe tot parcursul emisiuni, realitatile politice au fost expuse reiesind din pozitia unei singure formatiuni politice
(PCRM). Prezentatorul, la rindul sdu, a continuat sa critice reprezentantii partidelor de guvernare, in special in
adresa dlui Marian Lupu: ,,Sub greutatea pacatelor celor 3 heralzi ai intunericului, adaugindu-le si pe ale sale, caci
nu le are putine, Iui Lupu trebuie sd i se prinda la git o tablita cu inscriptia: ,,Cine va face ca mine, ca mine sa
pateasca”, mai apoi sa fie minat prin localitatile tarii ca oamenii sa-l priveasca cu tot dispretul pe care-l1 merita un
tradator de neam si de tard”. (Pe ultima propozitie a textului e suprapusd imaginea unei femei privind cu ura in
obiectiv).

in conformitate cu cele expuse mai sus se constati ca in cadrul emisiunii ,,Punctul pe I” difuzata de postul de
televiziune ,,NIT” la 12, 19, 26 noiembrie si 02 decembrie curent, nu au fost respectate prevederile art. 7 (2)
(,,Acordind timpi de antend unui partid sau unei migcari politice pentru propagarea porzitiilor acestora,
radiodifuzorul trebuie sd ofere, de asemenea, in cadrul aceluiasi gen de programe si la aceeasi ord, timpi de antend
altor partide si miscari politice fara tergiversdari neintemeiate si fard a favoriza un partid anume, indeferent de
procentajul reprezentarii sale parlamentare”) si art. 10 (5) din Codul Audiovizualului (,,Radiodifuzorii sint obligati
sa asigure obiectivitatea informarii consumatorului de programe, favorizind libera formare a opiniilor™).

In temeiul celor expuse si in conformitate cu prevederile art. 37, 38, 40 ale Codului Audiovizualului
nr.260-XVI din 27.07.2006, Statutul CCA, Regulamentul cu privire la procedura si conditiile de eliberare a
licentelor de emisie si a autorizatiilor de retransmisie, aprobate prin Hotarirea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a
Parlamentului Republicii Moldova, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a recomandat postului de televiziune
NIT sa respecte cu strictete prevederile Codului audiovizualului, In special la capitolul asigurarii echilibrului,
pluralismului de opinii si obiectivitatea informarii consumatorilor de programe, difuzarii publicitatii si teleshopping-
ului §i sd prezinte un raport despre masurile intreprinse in vederea lichidarii incélcarilor depistate in cadrul
emisiunilor nominalizate.

IMPLEMENTAREA
LEGISLATIEI

Procesul de implementare a prevederilor Codului audiovizualului a continuat. Din categoria deciziilor
importante, adoptate in lunile octombrie — decembrie, pot fi mentionate urmatoarele:

nr. 94 din 7 octombrie si nr. 109 din 6 noiembrie-
s-a anuntat concursul pentru suplinirea functiilor de membru al Consiliului de Observatori al Institutiei Publice
Nationale a Audiovizualului Compania ,,Teleradio-Moldova”. La 6 noiembrie si 4 decembrie s-a facut bilantul

acestora. Lista candidatilor selectati de CCA au fost propuse Parlamentului Republicii Moldova;

la 6 noiembrie CCA a mai decis ca retransmisia serviciului de programe al canalului TV ,,Sanson” pe teritoriul
Republicii Moldova poate fi efectuatd de catre distribuitorii de servicii doar in regim codificat;

nr. 99 din 26 octombrie si nr. 119 din 27 noiembrie-

CCA a revenit la problema reorganizarii radiodifuzorilor fondati de Primaria mun. Balti. Pentru incalcarea
prevederilor Codului audiovizualului, SA ,,Teleradio Balti” a fost avertizata public. Totodata s-a acordat termen pina

11



la 1 februarie 2010 pentru prezentarea documentelor privind reorganizarea radiodifuzorilor fondati de Primaria mun.
Balti; In caz contrar, activitatea postului de televiziune si a postului de radio va fi suspendata.

Procese judiciare

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a fost implicat in mai multe dosare judiciare. in procesul examinarii
respectivelor dosare au fost intocmite diverse acte de procedurd: rdspunsuri la cereri prealabile, perfectarea
referintelor la cererile de chemare in judecatd si la cererile de contestare a hotaririlor judecatoresti, pregatirea
recursurilor, a explicatiilor, a sustinerilor orale si a altor acte necesare examindrii pricinilor de catre instantele de
judecata. Totodata, reprezentantul CCA, Marcel Otel, a participat la mai multe sedinte de judecata, in diferite
instante.

In cele ce urmeaza se prezintd lista si descrierea succinta a dosarelor 1n care a fost implicat CCA:

1.,,Hit Radio” SRL, detinatoarea licentei de emisie pentru postul de radio ,,Hit Radio”, a depus o cerere de
chemare 1n judecatd a CCA, solicitind anularea deciziei nr. 17 din 26.02.2008 in partea includerii In concurs a
frecventei 102,7 MHz Chisindu, pe care o detin, inainte de perioada expirarii termenului de valabilitate a licentei. La
20 octombrie 2008 judecata a admis integral actiunea, insd, la 18 martie 2009 CSJ admite recursul declarat de CCA,
caseaza hotarirea Curtii de Apel si emite o hotarire noud prin care respinge actiunea depusa de ,,Hit Radio” SRL ca
nefondata. La 23 decembrie urmeaza sa fie examinata cererea de revizuire depusa de ,,Hit Radio” SRL.

2.Ca urmare a petrecerii concursului pentru eliberarea licentelor de emisie, CCA este actionat in instantd de
catre ,,Hit Radio” SRL, care a solicitat anularea art. 4 din decizia nr. 47 din 07.05.2008 si obligarea CCA si-i
elibereze licentd de emisie pentru urmatorul termen de activitate. La 09 decembrie 2008 Curtea de Apel a admis
actiunea si a satisfacut cerintele reclamantului. Recursul declarat de CCA impotriva hotaririi Curtii de Apel a fost
respins de Curtea Suprema de Justitie la 15 decembrie.

3.Dosarul urmétor 1n care este implicat CCA este cel de la Judecatoria sect. Riscani mun. Chisindu intentat la
actiunea lui Oleg Brega impotriva CCA si postului ,,Vocea Basarabiei”. Brega solicita judecatii sa constate nulitatea
juridica a raspunsurilor CCA la petitiile si la cererea prealabild din 04.06.2008, precum si emiterea unei decizii prin
care sd-i fie recunoscut dreptul la despagubiri morale in valoare de 1.000 MDL cauzate de cenzurarea, calomnierea
si discriminarea ilegala timp de mai multe luni.

4.Un alt dosar este cel intentat de IM ,,Sun Communications” SRL citre CCA, privind ,, Anularea partiali a
Deciziei Consiliului Coordonator al Audiovizualului nr. 8 din 10.02.2009, prin care s-a dispus aplicarea unei
amenzi in suma de 5400 lei pentru derogarile de la prevederile legislatiei in vigoare”. La 03 noiembrie 2009 Curtea
de Apel respinge actiunea ca fiind depusa cu incalcarea termenului de prescriptie.

5.IM ,,Sun Communications” SRL a mai contestat in Curtea de Apel Chisindu Decizia CCA nr. 81 din
30.09.2008, prin care SUN-TV a fost avertizatd public pentru activitatea In sistemul MMDS dupa expirarea licentei
de emisie. Actiunea este depusa impotriva Consiliului Coordonator al Audiovizualului si Ministerului Dezvoltarii
Informationale. Dosarul se afld la examinare 1n instanta de fond, Curtea de Apel Chisindu. La 18 iunie au inceput
dezbaterile judiciare. Urmatoarea sedintd este numita pentru data de 21 ianuarie 2010.

6.Intreprinderea Mixti ,,Media Pro” SRL s-a adresat in Curtea de Apel Chisindu cu cerere de chemare in
judecata a CCA, prin care solicitd instantei de contencios administrativ Declararea partiala nula a deciziei CCA nr.
28 din 24 martie 2009, in partea ce tine de sanctionarea IM ,,Media Pro” SRL cu avertizare publicd. Dosarul se
afla in procedura.

7.1n practica CCA sunt cazuri si de adresare in instantele de judecatd de insusi Consiliu. Astfel, la 23
septembrie curent CCA a adresat Curtii de Apel Comrat o cererea de chemare in judecata privind anularea Hotaririi
Directiei de industrie, constructii, transport §i comunicatii a Gagéauziei care a eliberat in anul 2008 Autorizatie de
retransmisie intreprinderii ,,SGP-Media” SRL, pentru retransmisia canalelor TV prin cablu. Dosarul se afla in
procedura.

8.,,Provideo” SRL, ,,Basaradio” SRL si ,,Liberadio” SRL au Inaintat Curtii de Apel o actiune, prin care
solicita recunoasterea ca ilegal a refuzului si obligarea eliberarii de catre CCA a acordului de cesionare a licentei de
emisie. Dosarul se afld in procedura.

9.,.5andtatea” ONG catre CCA privind anularea deciziei CCA nr. 1 din 20.01.2009, prin care postul de radio

»Sandtatea” a fost sanctionat. La 06.04.2009 Curtea de Apel (judecator dna E. Gligor) a pronuntat Hotarirea prin
care a admis integral actiunea ONG ,,Sanatatea”. CCA a depus recurs la Curtea Suprema de Justitie solicitind

12



casarea respectivei Hotariri ca fiind emisa cu incélcarea prevederilor legislatiei in vigoare. La 09 decembrie CSJ a
respins recursul declarat de CCA cu mentinerea Hotaririi Curtii de Apel din 06 aprilie 2009.

10. wFarmacia Tehmedfarm” SRL catre CCA, privind obligarea CCA sa restabileascd Incéperea
demolatd abuziv si nelegal amplasata pe str. Veronica Micle (Vlaicu Parcélab) et. 2 cu suprafata 13 m2 si pretul
200 000 lei. Dezbaterile judiciare Inca nu au inceput. CCA a inaintat instantei un demers privind scoaterea cererii de
pe rol, ca fiind inaintatd de o persoana fara imputerniciri.

11. IPNA Compania “Teleradio Moldova” catre CCA privind refuzul de avizare a Caietului de Sarcini
al IPNA pe anul 2010, constituie un alt dosar examinat la Curtea de Apel. Dosarul se afla in procedura.

12. Corneliu Mihalache si Alexandru Burean s-au adresat in Curtea de Apel Chisindu cu o cerere de
chemare 1n judecata a CCA, prin care solicita: ,, (1) Suspendarea imediata a executarii Deciziei CCA nr. 109 din 6

noiembrie 2009 cu privire la anuntarea concursului pentru suplinirea functiei de membru al Consiliului de

Observatori al IPNA Compania |, Teleradio-Moldova”, pind la examinarea in fond a cauzei; (2) Anularea
Deciziei CCA nr. 109 din 6 noiembrie 2009 cu privire la anuntarea concursului pentru suplinirea functiei de

membru al Consiliului de Observatori al IPNA Compania , Teleradio-Moldova”, ca ilegald”. La 17
decembrie 2009 instanta de fond a decis sa inceteze procesul, deoarece nu este de competenta Curtii de Apel.

13. IM , Media Pro” SRL a solicitat judecitii ,, Recunoasterea drept ilegal a refuzului CCA nr. 824 din
09.12.2008 de a prelungi licenta de emisie detinuta de reclamanta pentru postul de televiziune ,, PRO TV Chisinau”’;
Obligarea CCA sa prelungeasca de drept licenta de emisie detinuta de reclamanta pentru activitatea in domeniul
televiziunii — Postul de televiziune ,,PRO TV Chisindu” pentru o perioada de 7 ani; Incasarea tuturor cheltuielilor
de judecatd, inclusiv pentru asistenta juridica”. Prin Hotarirea Curtii de Apel Chisindu din 30 decembrie 2008,
actiunea a fost respinsa. La 12 noiembrie CSJ admite recursul IM , Media Pro” SRL si emite o noud hotirire prin
care obligd CCA si prelungeasca de drept licenta de emisie pentru postul ,,PRO TV Chisindu” pentru o perioada de
7 ani.

In trimestrul patru al anului 2009, reprezentantul CCA, Marcel Otel, a participat la 28 sedinte de judecata,
inclusiv la Curtea de Apel Chisinau, Curtea de Apel Comrat, Curtea Suprema de Justitie, Judecatoria sect. Rigcani.

ACTIVITATI
EXTERNE

Serviciul Relatii Externe si Integrare Europeand si-a desfasurat activitatea in conformitate cu obiectivele de
integrare europeana, stabilite prin actele normative si legislative in vigoare, cit si planurile de actiuni, printre care e
si Agenda de Integrare Europeand 2009, conform careia, In mod continuu, CCA trebuie sa asigure transparenta
procesului de acordare a licentelor si frecventelor.

Perioada de raport a fost bogata in vizite de lucru ale diferitor delegatii europene. precum si membrii CCA
peste hotare.

in perioada de 12-14 octombrie, CCA a fost vizitat de delegatia Consiliului Europei, condusi de dna Claudia
LUCIANI, Director pentru afaceri politice §i cooperare pe marginea proiectului Pachetului Democratia pentru
Moldova. Proiectul va fi lansat pe o perioada de 18 luni.

Pe 14-16 octombrie 2009 a avut loc cea de-a 30-a Reuniune a Platformei Europene a Autoritatilor
regulatoare In Drezda, Germania. Activitatea Consiliului Coordonator al Audiovizualului in acesta organizatie este
deosebit de importantd din moment ce EPRA constituie un forum european pentru schimbul de informatii
referitoare la problemele comune in domeniul audiovizualului care oferd posibile solutii practice la problemele
legale cu privire la interpretarea si aplicarea reglementarilor media. Pentru Republica Moldova reprezinta interes
participarea la reuniunile de lucru a EPRA, avind in vedere continuitatea orientarii politicilor statale spre vectorul
european. Din partea CCA au fost delegate doamnele Carmelia Albu (membru al CCA) si Ludmila Vasilache
(membru al CCA). Au fost discutate diferite subiecte ce tin de monitorizarea pluralismului de opinie, prezentate
diferite rapoarte nationale relevante in domeniul audiovizualului si altele.

Tot 1n luna octombrie, pe 21-23, a avut loc Forumul pentru Viitorul Democratiei la Kiev, Ukraina. Din partea
CCA a participat Dinu Ciocan, seful Directiei monitorizare. in cadrul Forumului s-au dezbatut urmatoarele subiecte:
alegerile la nivel national; democratia si alegerile locale; rolul mass-media si al ONG-urilor In domeniul electoral.

In luna noiembrie, membrii CCA au discutat diverse probleme cu delegatia OSCE (cinci reprezentanti) in
conformitate cu standardele europene. Subiectele s-au axat pe licentierea PRO TV, masurile de asigurare a
pluralismului intern si extern, procesul de trecere la televiziunea digitald, modificarea Codului audiovizualului.

in perioada 16-17 noiembrie 2009 s-a desfisurat Conferinta Presedintilor instantelor regulatoare francofone
(REFRAM) in Marrakech, Maroc. Agenda reuniunii curente a inclus o complexitate de subiecte si probleme, avind
ca obiectiv intarirea capacitatilor de reglementare ale autoritatilor francofone, stabilirea schimburilor de experienta,

13



asistenta tehnica bilaterald si multilaterald, reglementarea operationald a diversitatii culturale si lingvistice. Consiliul
Coordonator al Audiovizualului din Moldova a fost reprezentat de citre Carmelia Albu, membru al CCA.

La 7 decembrie, CCA l-a avut ca oaspete pe Owen Masters, Consilier Special al Oficiului Consiliului Europei
la Chisindu. Discutia s-a axat pe marginea Programului de asistentd media, ce va fi lansat in 2010. O prioritate a
acestui program va fi acordarea asistentei pentu CCA si Compania Teleradio Moldova. Serviciul extern a asigurat cu
logistica toate aceste Intrevederi.

La capitolul intensificarii dialogului cu partenerii europeni, au fost remise catre Platforma Europeana a
Autoritatilor Reglementatoare (EPRA) diverse propuneri pentru reuniunea de la Barcelona, care urmeaza sa fie pe
12-14 mai 2010. S-a facut schimb de informatii In ceea ce priveste experienta CCA in acordarea licentelor FM,
programe teleshoping etc.

Serviciul Relatii Externe si Integrare Europeana in aceastd perioadd a cooperat cu o gama de organizatii si
institutii internationale, cum ar fi Institutul International al Comunicérii, Consiliul Superior al Audiovizualului din
Franta etc.

Cu referire la activitatile extracurriculare ale Serviciului Relatii Externe si Integrare Europeana in aceasta
perioada, putem mentiona participarea in cadrul diverselor seminare, sedinte si conferinte, precum: ,,Procesul de
pregdtire pentru lansarea negocierilor noului Acord de Asociere cu UE” din 17 noiembrie 2009, ,,Consolidarea
cooperarii dintre institutiile publice, mass-media si societatea civila din Republica Moldova in combaterea
terorismului” din 8 decembrie 2009; la 17 noiembrie s-a luat parte la sedinta din cadrul MAEIE cu tema: ,,Procesul
de pregatire pentru lansarea negocierilor noului Acord de Asociere cu UE”. S-a decis crearea celor 4 grupe de lucru
la acest proiect, s-a vorbit despre experienta acumulata de Slovacia pe parcursul procesului de aderare la UE.

La 8 decembrie 2009 Serviciul Relatii Externe si Integrare Europeana si Directia monitorizare au participat la
deschiderea oficiald a seminarului international cu tema ,, Consolidarea cooperarii dintre institutiile publice, mass-
media si societatea civila a Republicii Moldova in combaterea terorismului” (Centrului de Conferinte al Ministerului
Apararii, organizat de Centrul Pro Marshall).

CCA

14



